Werken moet lonen!

Afgelopen dinsdag 19 september was het Prinsjesdag. Een demissionair kabinet geeft deze dag toch een net wat andere lading en al helemaal met onrust in de wereld. Het gesprek van de dag is dat de prijzen stijgen van producten en diensten. Een logisch gevolg van een onzekere markt en de vraag naar een hoger loon. Iedereen wil zijn rekeningen kunnen betalen.

De stijging van het minimumloon is een van meest besproken topics in de tweede kamer en staat hoog op de agenda in de verkiezingsprogramma’s van alle partijen. Aan de hand van dit onderwerp is Daan Broekman, één van de drie eigenaren van De Rode Winkel en Thom Broekman, gevraagd om de uitzending van Op1 bij te wonen en was hij later te gast bij Radio 1. Hier heeft Daan inzichten en voorbeelden over het gevolg van deze plannen op zijn bedrijf. De gevolgen zijn groot.

Het besteedbaar inkomen moet omhoog

Wij vinden dat iedereen een mooi netto inkomen verdient, in elke branche. In een land als Nederland is het niet nodig dat mensen in armoede leven. Elke branche heeft zo zijn kijk op de plannen van de diverse politieke partijen. Vooral de arbeidsintensieve branches schoonmaak, horeca en retail zijn de plannen om het minimumloon te verhogen de dupe. Het belangrijkste in ons bedrijf zijn onze medewerkers, zij verlenen iedere dag onze bezoekers en klanten van service. Onze medewerkers verdienen een mooi netto inkomen. Door het brutominimumloon te verhogen, stijgt het besteedbaar inkomen nauwelijks.

Daarnaast is het zo dat de meeste mensen die leven in armoedesfeer vaak geen baan hebben, ZZP-er, AOW-er of zelf ondernemer zijn. De helft van het MKB verdient zelf net boven modaal. Je kan je zelf de vraag stellen: hoeveel mensen die nu in armoedesfeer leven, gaan wij helpen het verhogen van het minimumloonsverhoging. De politiek heeft hier geen antwoord op.

In de nieuwe plannen van politieke zal het minimumloon verder stijgen. En wel van €12,12 naar €18,. Terwijl iedere €1,- die iemand bruto extra kost er €0,30 netto overblijft voor de werknemer. De resten gaat naar sociale lasten en belastingen. Als deze stijging plaatsvindt dan zal ons salarishuis en werkgeverslasten stijgen met 48% wat gelijk staat aan een kostenpost van €264.000. Dat zijn héél véél spijkerbroeken die we éxtra moeten verkopen om überhaupt rendement te maken op lange termijn. En nog meer kleding verkopen voelt dubbel. We moeten niet meer gaan consumeren, maar consuminderen.

Het MKB en vooral de arbeidsintensieve sectoren krijgen het met de nieuwe plannen heel zwaar. Eigenlijk kan je stellen dat de lastenverzwaringen voor het MKB desastreuze gevolgen heeft. Daarnaast heeft Nederland het op het derde hoogste bruto minimumloon van Europa. Een verhoging van het brutoloon zal leiden tot banenverlies. Maar gelukkig is het nog niet zover.

Dan maak je alles toch duurder

Als je denkt: alles wordt duurder dus gooi gewoon je prijs omhoog? Al zouden we het willen, dan kan het niet. Wij hebben te maken met internationale concurrentie. Onze leveranciers werken met een adviesverkoopprijs. Stel dat wij deze adviesverkoopprijs niet zouden aanhouden en artikelen opprijzen. Dan prijzen wij onszelf uit de markt en dan bereik je het tegenovergestelde. De smak met geld die je extra kwijt bent aan loonkosten moeten daardoor echt betaald worden uit de marges die we nu hebben. Uit onderzoek van VNO NCW blijkt dat 80% van het MKB berekend zijn hogere kosten doorberekend aan de klant, mede door de internationale concurrentie.

Daarnaast blijven wij in ons assortiment goed kijken naar de betaalbaarheid van producten. Wij staan ook voor betaalbare kleding. Een jeans van €99,95 moeten wij in ons assortiment hebben, wij gaan voor de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Innoveren en verduurzamen

Als je het als MKB’er al redt met de loonsverhogingen dan zie je je rendement opdrogen. Zonder rendement kan je niet door investeren in bijvoorbeeld online en digitale innovatie, betere diensten, duurzaam ondernemen en renoveren. De spaarpotten van heel veel MKB’ers zijn leeg door de tegenslagen gedurende de coronacrisis. Bij veel staat het water al aan de lippen. Gezonde rendementen zijn belangrijk om te ondernemen op lange termijn. De Rode Winkel en Thom Broekman zijn al 186 jaar een familiebedrijf. Na het faillissement en doorstart in 2015 van het familiebedrijf heeft het bedrijf een gezond rendement kunnen maken. Mede door deze rendementen, heet het bedrijf de coronacrisis kunnen opvangen. De volgende verduurzaming is in de maakt, de familie Broekman renoveert en verduurzaamt het pand waar Thom Broekman gevestigd is, aan de Lange Elisabethstraat 20. Dit is de grootste investering voor het bedrijf uit zijn geschiedenis, maar ook mooie investering voor de binnenstad van Utrecht. Een risico dat genomen wordt door de vijfde en zesde generatie.

Scherp aan de wind zeilen

Een ondernemer let op zijn kosten. En als er iets minder binnen komt dan begroot dan kijk je opnieuw naar je uitgaves en waar je zou kunnen besparen. De overheid kan hier een voorbeeld aan nemen en zelf scherper aan de wind gaan zeilen. In plaats van meer geld ophalen bij bedrijven die heel hard werken om überhaupt rendement te draaien. Als je dan het nieuwe plan hoort van de overheid dan baal je als MKB’er. Want snappen ze het nou echt niet? Het ligt niet bij de ondernemers dat het systeem niet werkt. Zorg als overheid voor goede arbeidsvoorwaarde en voor marktwerking.

Als mensen netto meer zouden overhouden dan behoud je de koopkracht, maar dan hoeven niet de lonen drastisch omhoog. Wij vinden dat werken moet lonen. Het mag niet zo zijn dat je met minder werken, maandelijks net zoveel of netto overhoud.

Als MKB’er delen wij dit verhaal. Na de uitzending bij Op1 kregen we veel reacties van andere ondernemers die zich hetzelfde voelen. Wij ondernemen betekenisvol, dat houdt in dat ons blijven in zetten op kwaliteit, service, duurzaamheid en betaalbaarheid. Samen met alle andere MKB-ers blijven wij innoveren, verduurzamen, dit doen wij samen met onze medewerkers. Zij verdienen dat er maandelijks netto meer overblijft voor de koopkracht. Wij staan voor gezond werkgeverschap en vinden ook dat het duurzamer moet, maar het MKB is geen pinautomaat.

Bekijk hier de aflevering van Op1 van dinsdag 19 september terug. Daan komt vanaf minuut 37 aan het woord. Op woensdag 20 september was Daan te gast bij Geld of je Leven op NPO Radio 1. Luister hieronder het fragment terug.

'' Wij ondernemen betekenisvol, dat houdt in dat ons blijven in zetten op kwaliteit, service, duurzaamheid en betaalbaarheid ''

Gerelateerde artikelen

Blog

Vacature verkoopmedewerker 24 uur

Onze medewerkers zijn de belangrijkste factor van onze serviceniveau. Creatieve, gedreven en gepassioneerde talenten met oog voor service en het realiseren van commerciële doelstellingen.

Lees verder
Start chat
Chat met Thom
Thom Broekman Whatsapp
Welkom bij Thom Broekman! Waarmee kan ik helpen?